veroniicakarlssons

En natt i det fria

Kategori: Allmänt

Inatt har vi varit o tältat vid Nydalasjön! Vi stack heifrån vid 18 igår också gick vi runt tills vi kom till ett ställe som heter Kärleksudden. Där stannade vi och fixade middag!

Aston trasslade in sin lina överallt på direkten!

Efter en stund var elden igång och spritköket tänt!

Falukorv och makaroner stod på menyn!

Aston var också sugen!

Vakthunden ;)

När vi ätit middag så stack Micke iväg o la ut ett spår till Aston. Sen drack vi te och åt bullar innan vi lät Aston spåra. Han var superduktig som vanligt!! Efter spårning gick vi vidare till en liten grillplats längre bort där vi satte upp tältet.

Jag försökte få Aston att posera med tältet men han var intresserad av annat när han äntligen fick springa fri! Han fick ett märben som han gömde i typ en timme innan han bestämde sig för att det var dags att ligga o tugga lite.

Inne i tältet blev han på lite myshumör, goshunden!

Så han la sig o sov hos husse..

Han sov faktiskt nästan hela natten. Men han valde att ignorera att han fått en filt i tältet och la sig istället melan husse och matte. Men det får man ;)

På morgonen vaknade vi till den här utsikten:

Det regnade inte som det var sagt att det skulle så vi gick upp och packade ihop. Sen gick vi vidare till kärleksviken där vi tog ett morgondopp innan frukosten!

Aston passade på att gräva lite i sanden och sen gå runt o nosa..

Mitt förslag var att vi skulle äta frukost vid det bordet så kunde vi äta och bada samtidigt. Men vi valde till slut en annan plats..

Efter frukosten packade vi ihop och begav oss hemåt med solen i ögonen!

Idag är vi sådär lagom möra som man är efter en natt i tält. Men mysigt har vi haft det och fler tältnätter lär det bli!

Midsommar

Kategori: Allmänt

Nu är midsommar slut så nu är det väl dags att rapportera.

Det hela började med att jag o Micke åkte ner på stan och åt middag med Leif och Camilla i torsdagskväll. Sen tog vi med dem hem och precis när vi kommit in kom mamma, hans och mormor. Kvällen tog slut ganska tidigt och alla sov som stockar.

När vi vaknade på midsommarafton var himlen blå och solen varm! Finaste dagen på sommaren hittills så vi käkad frukost och åkte iväg till midsommarfirandet! Efter lite fika med våffla och kaffe, och lite tittandes på dans och annat så gick vi hem och tände grillen! Först blev det potatis och sill och sedan lax till varmrätt! Nubben var given ;) Sedan förflyttade vi oss in när myggen kom. Jag, Camilla och Micke gjorde jordgubbstårta och sen åt vi upp den ;)

Igår tog vi det ganska lugnt. Åkte ner på stan o åt lunch och sen vidare till Maxi för att köpa middag. Vi fixade lite här hemma, så nu har vi en tv-möbel, lite gardinstänger uppsatta och skohyllor i garderoben! Riktigt fint har det blivit! Kvällen spenderades hemma med grillning.

Aston fick en ny bästa vän i helgen :) Han och Camilla har busat, tränat, myst och hållt reda på varandra! Haha, så härligt att se! Nu ligger han utslagen i soffan efter en skogspromenad och jag skulle tro att han vill sova resten av den här dagen.

Redan ikväll börjar dock vardagen för en annan.. Jag ska jobba 17.45-00.00 men det är bara 4 pass kvar till semestern så jag överlever nog :)

5,7 km

Kategori: Allmänt

Har varit ute o joggat 5,69 km för ett par timmar sedan, grymt va?! Jag o Aston gjorde det tillsammans, han var tröttare än mig och har sovit sen vi kom hem :P När jag duschade så sov han på badrumsmattan sötnosen <3 Jag har ju bestämt mig för att springa halvmaran nästa år, Micke tror att jag kan klara den redan i år om jag fortsätter som jag gör nu. Men jag tvekar :P Sista anmälningsdag är 4 augusti så vi får väl se hur jag ligger till då :P Just nu ligger jag iaf på 5,69 km och det är väldigt bra för att vara mig!

Jag har kommit på ett uppdrag till mig själv som jag ska genomföra varje gång jag har en timmes rast på jobbet. Uppdraget är att jag ska köpa en latte på ett nytt café varje gång och sen ska jag betygsätta dem för att se vart de har det bästa kaffet. Igår var jag på Brobergs och den latten var riktigt bra! Ganska mild smak, men väldigt god. Ganska stor också för 30 kr!

Jag är ledig tills på söndag nu. Imorn kommer tjocka släkten hit från Sthlm, det ska bli trevligt!

Nu ska jag kolla på fotboll om jag får plats brevid pojkarna i soffan!

Aston

Kategori: Allmänt

Ge din hund ett slag - och den ger dig sin förlåtelse.
Ge din hund dina hårda ord - och den ger dig sin underkastelse.
Ge din hund av din irritation - och den utplånar sig för dig.
Ge din hund dina krav - och den ger dig sin lydnad.
Ge din hund lite av din oro - och du får oändlig tröst.
Ge din hund dina tårar - och den ger dig balsam med sin tunga.
Ge din hund lite av din ensamhet - och den ger dig sin trygghet.
Ge din hund lite uppmärksamhet - och den ger dig all sin välvillighet.
Ge din hund ett vänligt ord - och den ger dig all sin kärlek.
Ge din hund lite av din glädje - och den ger dig hundrafalt tillbaka.
Ge din hund lite av din kärlek - och den ger dig hela sin själ.

Författare: Anders Hallgren

Sista passet

Kategori: Allmänt

Idag är sista arbetspasset, sen fyra dagars ledigt! Härligt!! Och bara 5 pass kvar till semestern. Skönt! Jag börjar bli trött!

Men först jobba idag: 10-19!

Lata?

Kategori: Allmänt

Hmm.. jag har varit lite dåligt på att uppdatera bloggen på sistonde, men jag e inte den enda. De flesta bloggar jag följer verkar ta det lite lugnt under sommaren. Så dåligt samvete tänker jag inte ha ;)

Ska väl börja med att berätta att besöket hos veterinären gick bra. Han trodde inte att det var något fel på Aston bara för att han har lite läten för sig, eller, han sa att det kunde krävas mycket för att ta reda på vad det var och att det inte behövde vara någonting så vi lägger det på hyllan! Att han är lat har antagligen med kastreringen att göra. Men jag tycker han är mycsig så det e ok, bara han är frisk. Sen har han ju ändå ganska mycket bus i sig :) Veterinären tyckte vi skulle skaffa en till hund för att få lite fart på honom :P Haha, ja, det lär ju inte hända..

I helgen var Mickes föräldrar här. I fredag mötte jag upp allihoppa efter jobbet så käkade vi 3-rätters på Harrys. Sen åkte vi hem o snackade skit tills vi somnade. I lördags hade vi en lugn morgon innan vi åkte iväg o åt lunch o spelade bowling. På kvällen var vi hemma o spelade spel o snackade skit igen. Igår jobbade jag men vi åt frukost tillsammans o sen mötte de upp mig med middag när jag slutade också åkte vi hem och åt och tog det lugnt tills de skulle till flyget! Det var en trevlig helg, men tiden gick fort som vanligt..

Idag har jag jobbat 10-19 och nu är jag ganska mör i kroppen, framför allt fötterna. Har precis ätit middag o snart blir det väl att slappa i soffan tills det är dags för sängen..

Träningsboost

Kategori: Allmänt

Tänkte skriva ett inlägg om min o Mickes senaste besatthet: Biggest Loser! Vi har precis sett färdigt säsong 7 och alltså.. ja, vi har verkligen varit besatta. Det har sänts på kanal 5 måndag-torsdag kl 19, alltså praktiskt taget varje dag kl 19. Vi har sett typ varje avsnitt för att vi har tajmat vårt liv efter det. Reprisen går varje dag kl 10.30 så missar man på kvällen har man en chans till, det har ju varit bra för mig som jobbar på kvällarna ibland..

Iaf, jag tror man fastnar för det här programmet för att det är så äkta. Man känner verkligen med dessa människor som är så olyckliga och sjuka när de kommer dit och allt eftersom blir lyckligare o lyckligare o friskare o friskare. Om ni inte sett någon säsong så gör det, det är ett fantastiskt program. Och de två tränarna som är med är också helt underbara.

Jag skulle välja att träna med Jillian, även om hon verkar helt livsfarlig. Andra tränaren är Bob.

Tre personer gick till final. Alla tre förtjänade verkligen att vinna.

Jag o Micke hejade på Tara. Hon var en sån som verkligen ställde upp för andra. Hon vann fler utmaningar än någon gjort någonsin på Bigest loser och gick ner mer än någon kvinna någonsin gjort på Biggest loser:

Visst blev hon söt?!

Andra finalisten var Mike. Han var där med sin pappa och var enbart 18 år. Han var den yngsta deltagaren någonsin och gick ner mer än någon någonsin gjort på Biggest Loser:

Den sista finalisten var Helen, 48 år. Det var även hon som vann!

Helen gick ner mer än 54% av sin egen kroppsvikt.

Tara, som vi hejade på hade behövt gå ner 3 kilo till för att vinna. Hon hade alltså också gått ner över 50% av sin kroppsvikt, och det hade även Mike. Hela tävlingen pågår i typ 7 månader tror jag. Först är de på ranchen i nästan 4 månader o sen ska de fortsätta hemma i 3 månader och sen är det final.

I finalen tävlar även alla de som åkt hem om vem som lyckats gå ner mest. Den tävlingen vann Jerry, 64 år. Han kollapsade första den på Biggest Loser och fick åka hem efter första veckan. Ändå lyckades han gå ner ca 46% av sin kropssvikt:

Jerry och hans fru.

Men i mina ögon var ändå Tara den stora vinnaren. Hon vann nästan alla utmaningar. Hon hjälpte andra och hon gick ner tillräckligt mycket varje vecka för att aldrig riskera att åka ut, det var hon den enda som gjorde. Under tiden på Biggest Loser sprang hon först en halvmara snabbare än alla andra, och sedan ett helt maraton snabbare än alla andra. Hon klarade det på typ 4h55min. Galet! Synd att hon inte vann!

Men Helen förtjänade det ju också. Jillian sa när det var klart att Helen var bland de 4 sista att alla hade trott att Helen var en de kunde tollerera tills det var dags att skcika hem henne för hon var ändå inget hot, men nu kommer hon säkert gå o vinna hela skiten. Och det gjorde hon också!

Se Biggest Loser. Det är allt jag har att säga. Man blir verkligen berörd. Jag gråter typ varje avsnitt :P Plus att man blir verkligen motiverad till att träna! Så idag har jag varit ute o joggat!

Utflykt

Kategori: Allmänt

Ja, nu för tiden blir det en utflykt av att gå o handla :P Tog ungefär 1½ timme att gå fram o tillbaka också ca en timme där så där försvann den dagen :P

Strax ska vi iväg med Aston till veterinären, antagligen kommer han bara säga att allt är bra, men det känns skönt att iaf få det bekräftat. Aston låter myvket mindre från halsen/nosen nu för tiden och äta har han också börjat göra. Snoret rinner inte ständigt längre.. ja, antagligen mår han bra. Men det skadar inte att ta en titt :)

Jag är ledig idag o imorn iaf. Skönt! Imorn blir det nog att pyssla ganska mycket här hemma. Har inte gjort någon ordentlig städning än sen vi flyttade hit och på fredag kommer Mickes föräldrar upp o då skulle man ju kunna ha det lite städat :P

Nära slutet..

Kategori: Allmänt

Ja, nu är det bara en dag kvar på mina sex dagars arbete. Skönt, för jag är trött :P Sen blir det två dagars ledigt med bus och mys med Basse! På onsdag ska vi till veterinären bara för att kolla att allt är bra efter halsinfektionen, han låter fortfarande lite konstigt och blir trött så fort så vi tycker det är bäst att kolla!

Idag har jag jobbat 7-15. Det är en ganska skön tid förutom att det är jobbigt att gå upp. Cyklade till jobbet i regn.. Om 50 min har vi tvättstugan och kl 19 är det biggest loser final! Najs!

Jag vill egentligen sova, men då lär jag inte gå till tvättstugan sen.. så jag får snällt vara vaken.

Imorn jobbar jag 11.15-19.. Sen är det äntligen ledighet :)

I helgen kommer Mickes föräldrar och jag har lyckats fixa så jag e ledig på lördagen efter mycket om och men. Fick ett myvket jobbigare pass på fredag istället :P Men det e ok, ska ju bli kul att de kommer upp o ser hur vi bor :)

Nu ni!

Kategori: Allmänt

Nu har jobbet dragit igång på allvar, vm har börjat och värmen börjar ta sig - med andra ord är sommaren här! Härligt!

Imorse var jag ute o sprang. Lämnade Aston hemma idag, tyckte det var lite varmt för honom och sen betedde han sig inte så bra sist :P Det gick bra iaf o på söndag läggs det på 1 km. Sen käkade vi lite lunch hemma för Micke kom hem från skolan ungefär när jag kom in från joggen. Efter det tog vi Aston på en runda i skogen så han fick springa av sig. Vi gick längs en liten å, och Aston var jättenyfiken på vattnet. Helt plötlsigt ser vi att han är i och blir jätteförvånade, men även glada att han vågade. Vi tyckte det var lite konstigt att han bara var stilla i vattnet, och då kliver han försiktigt upp.. Han har inte badat i vattnet, han har badat i en lerpöl och kommer upp helt svart. Det bör tilläggas att han blev skitig igår när vi var på promenad så vi passade på att schamponera honom när vi kom in igår, det ångrade vi idag..

När vi var hemma och alla tre var duschade så åkte jag o Micke ner på stan och satt på all starz och delade på en tallrik med nachos, ribbs, buffallo wings m.m. En riktig lyxmåltid var det. Vi hade tänkt att kolla lite på fotboll där men det syntes väldigt dåligt så vi handlade o åkte hem.

Väl hemma slocknade jag på soffan :P Sen var det dags att åka till jobbet, skulle egentligen jobba 22-03, men ställde upp på att börja 19 och till slut blev passet 19-03.30..

Så nu sitter jag hr och försöker bli trött så jag kan gå o sova. Imorn ska det bli tråkväder så då blir det en till fixardag här hemma, sen är nog det mesta gjort som vi kan göra utan en slagborr..

Natti!

Badrum

Kategori: Allmänt

Igår fixade vi badrummet!

Så här såg det ut innan:

Inget draperi som skyddade när vi duschade..

Ingenting att ha tandborstar i..

Ett helt kalt golv..

Och på handdukstorken hängde hand-handdukarna eftersom det inte fanns krokar..

Men NU!

Ett finfint duschdraperi! Och en kopp till tandborstar!

Badhanddukar på haddukstorken och hand-handdukar på krokar brevid!

En till bild efersom det var så snyggt ;)

Och en matta!

Åh, så fint ;)

Varför?

Kategori: Allmänt

Varför måste allt ta sån tid? Jag tycker vi plockar o plockar här hemma men ändå händer det inte så mycket.. Det är fortfarande kaos och inte så värst hemtrevligt :P Igår fixade jag iaf vitrinskåpet med glas och spritflaskor, det blev fint! Och jag fixade i städskåpet så det inte var kaos där. Men det är mycket kvar att göra. Idag ska vi köpa krokar så vi kan få upp saker på väggar och ett duschdraperi så badrummet slipper duscha bara för att vi gör det.. Med andra ord ska vi ner på stan!

Jag ska möta Micke vid Iksu (där han går sin sommarkurs som ligger 4 min från där vi bor ;)) kl 12 och då ska vi käka nere på stan och sen handla lite. Sen blir det att komma hem och fixa så mycket vi bara kan här hemma. Micke är dock inte helt frisk så det lbir inte så himla mycket gjort. Han fixade iaf sladden till tv:n igår så den inte ligger i en klump, det e ju bra.

På morgonen har jag o Basse vart ute o sprungit. Aston förstörde ganska mycket, var inte alls den är duktiga vovven han brukar vara när vi är ute o springer.. men men, vi kom runt iaf. Så strax ska jag duscha och sen möta Micke.

Nu har vi haft Aston i över ett år. Här kommer en bild från första dagen hemma!

Jahapp

I Sthlm var det sommar, här i Umeå är det typ vår.. 8 grader på kvällarna :P
Nu är jag hemma igen iaf. Resorna till och från Sthlm har gått så himla bra. Aston är duktigare än man vågar hoppas på och ligger och tar det lugnt hela resorna!
Jag hade det helt underbart i Sthlm. Fick umgås massor med människor jag tycker om och har saknat! Har hunnit umgås mer med Helena nu på tre dagar än vad vi hunnit gjort på flera år känns det som! Har varit själv med världens underbaraste brorsdotter som har blivit så himla härlig. Hon är glad hela tiden och hon ÄLSKAR Aston!
Aston har fått vara med och varit den familjehunden vi vill att han ska vara. I fredags gick han och jag till rissneängarna och busade med Helena och Niña och i söndags var vi ute i nästan 11 timmar han och jag. Vi var på golfängarna bland massa massa människor och han tog det bara lugnt, sen var vi o fikade en sväng hos Mickes mormor o morfar där de firade Mickes mamma som fyllde år i fredags och alla blev jätteglada att vi kom. De visste ingenting. Där kunde Aston springa lös o busa. Sen gick vi tillbaka till ängarna o då passade Aston på att sova. Härliga hund!
Ja, en jättehärlig resa har vi haft jag o Aston! Nu längtar vi till att sommaren ska komma till Umeå. Micke bestämde sig igår för att han ska läsa en kurs istället för två i sommar, det betyder att han ska plugga 25% latmasken :P Så vi får hoppas att det blir fint väder för nu kommer vi ju hinna umgås! :)

Framme!

Kategori: Allmänt

Resan igår gick jättebra! Aston är så duktig, han bara gör som jag säger. På tåget fick han hälsa lite på en brun labbekompis. Hon va busig så Aston trivdes :) Men vi tyckte nog båda att resan var lång, och det är den ju. 4 timmar med buss och 3½ timmar med tåg.

Idag är det skinande sol ute o tur är väl det eftersom jag tänkte vara ute typ hela dagen :) Äter frukost nu o sen ska jag se biggest loser om en timme men sen ska jag ut, antingen iväg o träffa Helena eller ta ett varv runt råsta med Basse och sen kasta lite boll i hundrastgården.

Aston blev så glad när vi kom fram. Han hälsade glatt på Tezz o Mattias men när vi kom hem till mamma så sprang han bara förbi henne o letade i alla rum. Undrar vem han letade efter :P När han inte hittade någon så hälsade han på mamma..

Söndag kommer bli en fantastisk dag!

Sommarlov!

Kategori: Allmänt

Nu har sommarlovet börjat. Igår hade vi redovisningar ute i solen, skönt. Sen sjöng vi "den blomstertid nu kommer" :P Haha, sen fick vi gå hem en timme tidigare. Skönt för mig som skulle jobba efter. Jag kompenserade genom att jobba över drygt 20 min.

Idag sticker jag till Sthlm o myser med familj o vänner. Ska bli spännande att åka själv med Aston, speciellt vid bytet i Sundsvall där jag har typ 10 min på mig att ta min väska på bussen, rasta Aston och hinna på tåget. Hmm.. kanske kan ha väskan uppe på bussen så lsipper jag ett moment. Vi får se, men jo, så måste jag nog göra.

Snart kommer Micke hem o äter lunch med mig. Sen ska jag kolla igenom min vfu-rapport, ska nog ändra lite i den.

Planen i Sthlm verkar vara:
Fredag: Kanske träffa Helena på dagen. Vara med Melissa på eftermiddagen/kvällen
Lördag: Umgås med vänner och umgås med Tezz.
Söndag: Golfängarna hela härliga dagen.

Nu ska jag kolla vad det blir för väder i helgen. Tjing!