veroniicakarlssons

Okommenterat

Kategori: Allmänt

Jag har inte kommenterat det här med hundarna som blev skjutna av poliser förra veckan. Tycker det är väldigt olyckligt. Tyvärr tycker jag videon är för dålig för att man ska kunna se exakt hur hundarna reagerar, men bara det att poliserna beskriver dem som kamphundar visar på polisers okunnighet i ämnet. Det är det jag framför allt reagerar på, att poliser har sån okunskap. Ca 13% av alla hushåll i Sverige hade hund i slutet av 2006, säg att den siffran nu ligger på 15%, det betyder att ca 1 av 7 hem har hund och att poliser bör stöta på hundar ganska ofta. Ge dem en utbildning, de behöver inte veta allt, men lite hundspråk så de kan agera rättvist i dessa situationer. Rättvist för hundägaren, rättvist för hundarna men framför allt rättvist för dem själva. Det kan inte va kul att hava Sveriges befolkning sitter och har en åsikt kring hur de skött sitt jobb då de inte har fått de rätta medlen.
 
Att använda sitt tjänstevapen är en absolut sista utväg, frågan är om det faktiskt var så i den här situationen. DOCK vill jag påpeka att jag förstår att man alltid måste sätta människors liv framför hundars, men hade någon skjutit Aston framför mina ögon vet jag inte om jag hade kännt mig speciellt räddad.
 
Här kommer några tweets jag skrev i ämnet samma dag det hänt (ska tilläggas att jag då läst om poliser som gnällde om att människor hade åsikter om hur de sköter sina jobb):
 
"Varför är poliser så jäkla gnälliga? Klart åsikter kommer sklija sig när det skjuter för att döda."
 
"Alla yrken får skit. Mina gäster vet hur de gör mitt jobb bättre än mig, föräldrar är bättre lärare och förskollärare än utbildade."
 
"Bara det att när polisen gör något tvivelaktigt blir konsekvenserna större eftersom de har monopol på våld!"'
 
"Vi ska vara glada att folk reagerar på våld. Det är ett sånt samhälle vi vill ha. Det betyder inte att vi hatar poliser."

Kommentarer


Kommentera inlägget här: