veroniicakarlssons

Ansvar

Kategori: Allmänt

Blir lite arg när jag läser vissa saker.. På aftonbladet skriver de om upplopp i göteborgs och uppsalas förorter. Nu har de frågat läsarna vilka de själva skulle vilja skulle ta ansvaret om det var deras barn som gjorde upplopp. Över hälften svarar polisen och en dryg fjärdedel svarar de själva. Innan föräldrar tycker att sina egna barn är deras ansvar kan vi inte förändra det som händer. Ungdomar kommer fortsätta reagera på saker i samhället, de kommer fortsätta göra hyss och testa gränser. Men vart ska de lära sig vilka gränser som gäller? Ska de lära sig det när det redan är försent och de blir tagna av polisen?? Jag blir lite rädd, jag ska bli lärare och jag kan nästan säga med säkerhet att jag kommer få ta skit från föräldrar som skyfflar över sitt eget ansvar som föräldrar på skolans uppgift att fostra. Uppfostra era barn!! Ett uppfostrat barn tänder inte eld på en bil..

När jag va 14 tror jag det va, så blev jag kallad till polisförhör för att vår gymnastiksal hade brunnit upp. Polisen ringde hem till mig o bestämde en tid med min mamma. Mamma behövde inte ens fråga om jag var inblandad, o det gjorde hon inte heller - hon visste att hon hade uppfostrat mig. Jag önskar att alla föräldrar kände så, då skulle vårt samhälle se annorlunda ut. Då skulle vi ha ett annat klimat i klassrummen, då skulle folk inte fråga hur f*n jag kan tänka mig att bli högstadielärare. Jag tycker att dessa frågor är viktiga, därför vill jag undervisa samhällskunskap i åldrarna 13-15 år - om en av mina elever bränner upp en bil eller en gymnastiksal har jag misslyckats med mitt jobb, men de som har misslyckats mest är elevens föräldrar!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: