veroniicakarlssons

Perspektiv

Kategori: Allmänt

Jag har inte skrivit något om händelserna i Norge än för att jag har nog inte riktigt begripit vad som hänt.. Eller inte velat. Har inte riktigt orkat skriva om det för vad ska man skriva? Hur ska man förstå? Men vi behöver inte förstå, det går inte att förstå sådan ondska. Men vi kan inte gömma oss.. Nu finns den ondskan här mitt i bland oss och vi kan inte längre låtsas att vi kan skylla våld på Islam och att sånt här bara händer andra. Nej, nu måste vi lägga ner alla fördomar som stoppar människor i olika fack och inse att ondskan inte bara har ett ansikte.

Ondskan har många ansikten, denna gång en blond norrman som dessutom är kristen. Kristendomen som på många sätt format det samhälle vi lever i, våra värderingar och våra traditioner. För inte länge sedan stod det i läroplanerna att elever i skolan ska lära sig att leva efter den kristna värdegrunden. Så visst, vi kan välja att skylla det på religion än en gång, men vore det inte lite väl naivt? Vore vi inte alla då kallblodiga mördare om vi är uppvuxna i andan av den kristna värdegrunden?

Många som begår dessa handlingar är också emot det demokratiska samhället där alla har samma fri- och rättigheter. Ska vi också börja skylla på demokratin? För att de anser att det är något negativt som bör utrotas? För att de använder det som ursäkt för att angripa oss? Ska vi då börja skylla på demokratin som vi skyller på religionen?

Jag skriver inte det här inlägget som någon slags propaganda för religion, där tror jag att alla människor har rätt att tro på eller inte tro på vad de själva vill. Vad jag menar är att vi måste sluta stoppa människor i fack och tro att vi vet vem som kommer göra vad och på grund av vilka motiv. Framför allt kan vi nog aldrig förstå dessa motiv och vi kommer nog varken hitta dem i bibeln eller koranen..

Sen är min personliga åsikt att alla människor som klarar av att mörda en annan människa är psykist sjuka, sen kan de skylla det på vad de vill och då är det snarare alla vi som låter dem använda religion eller demokrati som våldsord som är bovar. Vi har rätt att leva i demokratier och tro på vad vi vill, men ingen har rätt att döda oss för det eller för den sakens skulle döda någon annan. Låt inte dem bestämma vad som är gott och ont i vår värld, då har de vunnit och vi är de stora förlorarna. Stå istället upp för hur vi vill leva - att vi vill ha våra fri- och rättigheter! 

Nä, nu blev inte det här inlägget riktigt vad jag tänkt, blev nästan lite politiskt.

Många människor dog för 5 dagar sen i vårt grannland. Jag tänker på det varje dag. Jag tänker på alla ungdomar och deras rädsla. Alla föräldrar som inte visste om deras barn levde. På paniken i rösterna när ungdomar ringde hem och sa att någon sköt och att de var tvugna att gömma sig. Det måste vara hemskt som förälder att uppleva ett sådant samtal. Framför allt tänker jag på alla de som förlorade en familjemedlem den dagen - det var många som gjorde det..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: