veroniicakarlssons

Förtjänt!

Kategori: Allmänt

Det är ju allmänt känt att svenskar inte tar för sig, lagom är bäst, man ska inte hävda sig, inte vilja vara bättre än någon annan, inte klaga, alltid ha överseende osv. Men är det verkligen så? Jag kan inte riktigt hålla med. Jag tyckre svnekar är ganska bra på att klaga, att inte vara nöjda med tillvaron - men där har vi ju just det - varför inte ta för sig så att livet blir mer som man vill ha det? Man måste ju själv se till att göra saker man mår bra av.

Jag o Micke pratar ofta om att vara nöjda med tillvaron. Det tår ju ofta i tidningen att man måste vara medveten om sina tankar och att man kan träna hjärnan till att vara positiv. Det är något jag ofta tänker på. Självklart tycker jag illa om vissa saker, till och med vissa människor (även om man helt inte ska sgäa det högt). Micke säger ofta att jag har åsikter om människor, så det blir ävl nästa sak att träna på, att vara mer förstående för att människor är olika. Men det var inte det jag skulle skriva om nu.

Vi försöker vara positiva och se livet vi har just nu som den absolut bästa situationen för oss just nu. Sen kanske det inte alltid känns så men då får vi påminna varandra om varför just våran situation är bra. T ex att jag kommer plugga i nästan två år till vilket betyder att jag har väldigt flexibla tider så vi alltid kan se till att Aston inte behöver vara ensam mycket. Att Micke jobbar 200 meter från där vi bor vilket betyder att skulle det ändå vara panik någon gång så kan han gå hem o rasta Aston. är det en solig dag kan vi vara flexibla i livet och gå ut på en långpromenad med fika eftersom Micke bara jobbar 65%. Följderna är ju självklart ekonomiska, och det är just därför vi ibland får påminna oss själva om att vi faktiskt tidsmässigt har det väldigt bra.

Förra terminen var detta svårare, när jag hade skola varje dag, tenta typ var fjärde vecka och jobbade natt varje helg. Den här terminen jobbar jag bara natt varannan helg och har det betydligt lugnare i skolan, så nu är det ganska lätt att vara positiv.

Ibland när jag bloggar så tänker jag att ni som läser måste bli lite trötta på min positiva attityd, för livet är väl ändå inte bara en dans på rosor? Nej, det är det inte. Men i helhet är jag faktiskt väldigt nöjd med livet och trivs väldigt bra både i skolan, på jobbet och hemma.

Några anledningar till att jag trivs så bra med livet tror jag är att jag tränar relativt regelbundet vilket gör att kroppen frigör endorfiner som gör att man får ett litet lyckorus. Även att jag håller på att utbilda mig på jobbet vilket gör att jag inte bara står o stampar på samma ställe hela tiden. Jag trivs bra i skolan och ÄLSKAR att läsa historia. Bästa ämnet! Är så glad att jag ska undervisa i historia och kommer lära mig mer o mer o mer, för det är så jäkla intressant. Redan när jag va typ 14 år o bestämde mig för att läsa på universitetet var den främsta anledningen att jag ville bli allmänbildad och det är verkligen något jag känner att jag blir på historian. Förutom dessa saker som jag gjort under en längre tid har jag på senare tid också engagerat mig i kvartersrådet vi har på gården, jag är till och med ordförande plus att jag från och med igår hjälper tre killar som kommit hit som ensamkommande flyktingbarn med läxorna 1-2 gånger i veckan.

Jag tror på att fylla livet med aktiviteter. Det är kul att vara ledig men då måste man ha något att vara ledig från. Jag är en sån människa som blir uttråkad av att sitta hemma för många dagar i sträck utan att ha något att göra. Så jag trivs när jag har skola, jobb, träning, kvartersrådsmöte och läxhjälp. Då har jag meningsfulla aktiviteter att fylla min vardag med och helt plötsligt blir städning, matlagning och disken också enklare. Däremot de dagar då man inte har något att göra, då ligger jag på soffan med huvudvärk och får ingenting gjort..

Så, om du är en människa som ofta har huvudvärk och inte gör så mycket på dagarna. Hitta en meningsfull aktivitet - livet blir roligare och du blir mer positiv! Det är roligt att vara ledig, om man har något att vara ledig från!

Kommentarer

  • Paula i pörtet säger:

    Sötnosen, du stavar som en kratta, men du har sunda värderingar, ses snart!

    2012-03-16 | 00:02:59
    Bloggadress: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här: