veroniicakarlssons

Thailand

Kategori: Allmänt

Åh vad jag längtar! Nu börjar allt med resan att falla på plats så nu länns det som att det börjar bli dags att åka!

Resan kommer se ut såhär:

Vi reser från Stockholm kl 18 på julafton och ca 13 timmar senare är vi framme i Bankok. Därifrån kommer vi direkt flyga vidare till Phuket. Vi kommer antagligen komma fram till Phuket väldigt sent på kvällen på tisdagen så vi får se om vi lägger pengar på ett hotellrum den natten eller om vi bara hänger på flygplatsen en natt. Jag kan tänka mig att det kan vara värt att lägga lite pengar på ett hotellrum eftersom vi kommer ha rest ett tag när vi väl är i Phuket men samtidigt går färjan över till Koh Lanta kl 8 på morgonen dangen efer och man måste vara där 45 min innan så det känns lite onödigt att betala för att vara på ett hotellrum i typ 6 timmar. Vi kommer iaf vara framme på Koh Lanta kl 10 på morgonen och då kan vi ju däcka på stranden i ett par timmar!

När vi väl är framme på Koh Lanta kommer det redan vara den 26e, vi kommer alltså ha rest ganska länge, men eftersom Thailand ligger några timmar före oss i tid så är det inte så farligt som det låter, men ändå ca 30 timmars resa.. Ja, när vi väl är framme ska vi iaf vara där i 6 nätter så vi hinner vila ut innan det är dags för nästa resa ;)

På nyårsdagen åker vi vidare till Koh Lipe där vi ska spendera 3 nätter. Resan dit från Lanta tar 5 timmar med båt så det är typ en dag som försvinner men förhoppningsvis är det ganska fina miljöer man kan titta på :)

Efter 3 nätter på Koh Lipe åker vi vidare till Koh Mook, och äntligen är det en lite kortare resa vi har att se fram emot. Det tar bara 3 timmar att åka mellan Koh Lipe och Koh Mook. På Mook ska vi definitivt snorkla och simma in i en häftig grotta där man måste simma 80 meter för att komma in i den och där inne finns en sandstrand med palmer. Om man glömmer att simma ut så måste man vänta tills dagen efter för att tidsvattnet kommer. Men vi kommer nog ihåg ;)

Sen drar vi tillbaka till Bangkok och spenderar 3 nätter där innan det är dags att flyga hem till kalla vintersverige igen. Det enda vi har kvar att bestämma är vart vi ska bo i Bangkok men det lutar åt Bayokee Sky Hotel. Där var jag, Anna, Fredrik o Leyla när Leyla fyllde år när vi var i Bangkok 2008 och tog en drink högst upp. Vet inte exakt hur många våningar det var men det var grym utsikt.

Det är svårt att längta mer än vad jag gör just nu.. När hösten kommer med stormsteg längtar jag efter sol och bad, men mest ledighet och frihet!